Thursday 23 June 2016

Egg classification analysis using laser method



·         Projek ini merupakan projek research yang memerlukan sampel data pengujian dan analisis data. Kepada mereka yang berinovasi serta berminat membangunkan sesuatu produk baru, projek ini agak menarik untuk diketengahkan.

·         Berdasarkan kajian dan survey yang dilakukan oleh pelajar terdahulu, sehingga kini kaedah pemerhatian secara manual masih digunakan bagi mengklasifikasikan telur-telur untuk penetasan atau pemakanan.

·         Sebagai makluman anda, telur penetasan mempunyai kandungan titik hitam atau dot kecil yang terdapat pada hujung bujur telur.

·         Justeru kaedah pemeriksaan menggunakan laser yang berkuasa rendah diaplikasikan beserta sensor pengesan cahaya.

·         Servo motor digunakan untuk memusingkan telur bagi membolehkan pemeriksaan secara menyeluruh dilakukan.

·         Setelah selesai, lcd akan memaparkan keputusan pemeriksaan dan led hijau dan merah digunakan sebagai indicator hasil keputusan.

·         Projek ini telah diuji dengan 10 sampel telur yang terlebih dahulu telah  diketahui klasifikasi telur tersebut daripada pihak yang lebih arif bagi menjamin keberkesanan pengujian projek ini.

·         Hasilnya adalah positif dengan 95% keputusan berulang adalah benar.

No comments:

Post a Comment